یکی از تصمیمات مهم نمایندگان مجلس به هنگام بررسی لایحه بودجه 1389، کاهش 20درصدی تعرفه واردات خودرو بود.

این در حالی است که مقام معظم رهبری، نهم فروردین به هنگام بازدید از یکی از مراکز بزرگ صنعتی از سیاست‌های واردات خودرو و بعضی از تصمیماتی که در این زمینه گرفته شده است، اظهار ناخرسندی کردند. به همین دلیل درباره احتمال تجدیدنظر مجلس در کاهش تعرفه واردات خودرو با حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • دیدگاه شما نسبت به تصمیم مجلس درباره کاهش تعرفه واردات خودرو چیست؟

زمانی که بحث کاهش تعرفه واردات خودرو در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس مطرح شد، اعضای کمیسیون صنایع مجلس دیدگاه خود را ارائه کردند. در صحن علنی هم بحث داغی در این باره صورت گرفت.

کمیسیون صنایع با کاهش تعرفه قطعات مخالف بود اما با کاهش تعرفه خود خودرو به‌صورت سی‌بی‌یو مخالفت نداشت. علت آن بود که برنامه تعرفه واردات خودرو از ابتدا بنا بر کاهش تدریجی بود که زمانی 170درصد بود و بعد به 130درصد، 100درصد و 90درصد کاهش یافت.

اما چند سال بود که تعرفه 90درصد ثابت مانده بود. روزی که بحث آن در صحن علنی مطرح شد با اعلام مخالفت کمیسیون صنایع با کاهش تعرفه قطعات، خوشبختانه کاهش تعرفه قطعات رای نیاورد و تعرفه فعلی ثابت ماند. تعرفه قطعات هم‌اکنون بین 25درصد تا 64درصد است که اگر کاهش می‌یافت به قطعه‌سازی لطمه می‌خورد.

  • موضع کمیسیون صنایع در این باره چیست؟

بحث ما در کمیسیون صنایع این است که در برنامه پنجم روالی در نظر بگیریم که در تعرفه واردات خودرو کاهش تدریجی سالانه مثلا 5درصد صورت گیرد زیرا کاهش یکباره 20درصد می‌تواند لطماتی داشته باشد.

اما این بحث هم که همیشه تعرفه را ثابت نگاه داریم و از آن به‌عنوان یک عامل حمایت از صنعت خودروی داخلی استفاده کنیم، چنین حمایتی به‌صورت دائمی امکان‌پذیر نیست و باید به‌صورت تدریجی زمینه را فراهم کرد. به همین دلیل، پیشنهاد ما در کمیسیون صنایع این است که کاهش تعرفه واردات خودرو را در برنامه پنجم به‌صورت تدریجی درج کنیم.

  • با توجه به انتقاد مقام معظم رهبری از تصمیمات درباره واردات خودرو، آیا مجلس در مصوبه‌خود برای کاهش 20درصدی تعرفه واردات خودرو تجدیدنظر خواهد کرد؟

به‌نظر من، بهترین جا برای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری، برنامه پنجم توسعه است و ما می‌توانیم در این برنامه یک برنامه تعرفه‌ای بلندمدت 5ساله برای تعرفه خودرو تعیین کنیم که صنعت خودروی ما بتواند با این سیاست برنامه‌هایش را تنظیم کند.

  • بعضی همکارانتان از طرح دوفوریتی تجدیدنظر در کاهش تعرفه خودرو سخن گفته‌اند. دیدگاه شما چیست؟

اصلاح بودجه هم یک راه است اما چون برنامه پنجم ابتدای امسال بررسی می‌شود می‌توان به جای اصلاح بودجه 89، برنامه تعرفه واردات خودرو را به‌صورت جامع در برنامه پنجم توسعه دید. به‌نظر من ارائه طرح دو فوریتی دوباره یک کار مقطعی است اما اگر یک برنامه 5ساله داشته باشیم و هر سال صنعت خودرو نخواهد با یک تصمیم مقطعی خودش را تنظیم کند، عملکرد بهتری خواهد داشت.

کد خبر 104188

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز